Rodedoos
Image default
Business / Marketing and Advertising

Trends en ontwikkelingen van verschillende soorten platforms

Het gebruik van platformen neemt steeds meer toe…

Het gebruik van gesloten platformen als WhatsApp neemt sterk toe. De verschuiving van open naar gesloten platformen heeft een groot effect op hoe online conversaties en relaties zich zullen gaan ontwikkelen de komende jaren. Path, WhatsApp, Snapchat en Instagram zijn voorbeelden van meer gesloten platforms.

We zijn steeds meer opzoek naar nieuwe platformen

In Nederland hebben we de neiging om te kijken naar wat ‘het nieuwe Facebook’ gaat worden. Dat houdt in dat nieuwe populaire diensten de oude zullen vervangen. Deze gedachtegang komt onder andere door Hyves dit platform werd vervangen door Facebook. Dat is echter appels met peren vergelijken: Instagram vervult namelijk een hele andere behoefte dan Facebook. We kunnen de ontwikkelingen binnen het socialmedialandschap beter bestempelen als versplintering. Nog steeds is er sprake van een aantal grote platformen, denk aan Facebook, Twitter en LinkedIn gabapentin 100mg. Op enige afstand volgen Instagram, Pinterest en Tumblr. Daarnaast is er een steeds groter wordende groep gebruikers van gespecialiseerde of niche social media. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Vine (korte video’s), SlideShare (delen van presentaties) en We Heart It (‘inspirerende’ afbeeldingen).  

Het loskoppelen van platformen

Ook binnen platformen zien we steeds vaker dat de diensten worden losgekoppeld. Zo heeft Facebook de Messengerfunctionaliteit uit Facebook gehaald en deze een eigen app gegeven, compleet met een API en een ontwikkelaarsprogramma om externe partijen te helpen en aan te moedigen hun eigen apps met Messenger te laten samenwerken.

Nieuwe kansen voor online marketeers

Omdat er tegenwoordig zoveel verschillende platforms zijn, biedt dit vele nieuwe kansen voor online marketeers. Zo kunnen veel bedrijven online adverteren op de verschillende platforms. Door de markt goed te onderzoeken wordt het al snel duidelijke welke doelgroep zich op welk platform bevindt. Het is goed om hier de marketingstrategie op aan te passen, zo kan de doelgroep optimaal bereikt worden. 

http://www.teamnijhuis.nl